1403/02/01 18:37


19   14513
تاریخ انتشار: 1394/10/07 12:37
که به گفته حاضران برای فرهنگ‌سازی «رقص نشسته» سال‌ها تلاش کرده‌اند.

در برنامه شب یلدای یکی از کانون‌های دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشجویان همراه با نوازندگان موسیقی در جشن، از نوع جدید رقص رونمایی می‌کنند؛ که به گفته خودشان برای فرهنگ‌سازی «رقص نشسته» سال‌ها تلاش کرده‌اند.

مقوله فرهنگ و ابعاد آن یکی از بزرگترین معضلاتی است که جامعه ما را به خود مشغول کرده است. فرهنگی که این روزها در برخی از بخش های جامعه شاهد آن هستیم، بیشتر ضد فرهنگ است که فقط نام و لباس فرهنگ را به همراه دارد.

 یکی از ارگان‌هایی که از این آسیب دور نمانده و از قضا بیشتر هم آسیب دیده، دانشگاه است. دانشگاهی که باید سرآغاز نهادینه کردن فرهنگ ایرانی- اسلامی باشد؛ اما محل تاخت و تاز فعالیت گروه‌هایی شده است که با نام کار هنری و فرهنگی، اقدام به ترویج فرهنگ نخ نما شده‌ غرب می‌کنند.

 برنامه‌هایی که این روزها در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، بیشتر بوی فرهنگ غربی را می‌ دهد، تا فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی که می‌ تواند نه تنها در ایران، که در همه دنیا نهادینه شود. دانشگاهی که باید محلی برای رشد و ترقی ایران در همه زمینه‌های علمی باشد، به محلی برای برگزاری برنامه هایی تبدیل شده است که همخوانی و هم نوازی دختران، جشن و پایکوبی و اردوهای مختلط، در آن امری معمول و عادی است.

 کنسرت‌ها و برنامه های شاد و مهیجی که توسط برخی کانون ها با اخذ مجوز از مسئولان مربوطه برگزار می شود، بعضاً آب به آسیاب رکود علمی کشور می‌ریزند. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز این روزها شاهد موارد متعددی از این دست بوده و برپایی جشن هایی به بهانه های عید نوروز، فارغ التحصیلی، شب یلدا، اردوهای مختلط و ... نیز دامن گیر این دانشگاه شده است.

 در یکی از اتفاقات اخیر این دانشگاه، جشنی به مناسبت بلندترین شب سال برگزار شد و دانشگاه صنعتی اصفهان با پایکوبی دانشجویان، رنگ و بوی دیگری جز فضای علمی به خود گرفت. اتفاقی که با نادیده گرفتن تذکر رسانه ها در مورد برنامه عید نوروز این دانشگاه، مجدد باعث شکست حریم ها و هنجارها شده و آزردگی خاطر جمعی از دانشجویان را فراهم کرد. تکرار و تعدد این برنامه ها باعث شد که خبرگزاری دانشجو در راستای رسالت خبری و اطلاع رسانی خود با استفاده از مستندات ماه های گذشته به بررسی مشروح این معضل بپردازد.

 در این برنامه که توسط کانون آریا دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، دانشجویان همراه با نوازندگان موسیقی در جشن از نوع جدید رقص رونمایی می کنند، که به گفته خودشان و آنطور که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، برای فرهنگ سازی «رقص نشسته» سال ها تلاش کرده اند.

کانونی که در زمینه برگزاری این جشن ها سابقه دارد و جشن فرارسیدن سال نو گذشته را نیز در حالی برگزار کرد که مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمه (س) بود. جشنی که یک مقدمه عجیب هم داشت و آن رونمایی از نوع جدید پیام تبریک دانشجویان به وسیله دابسمش (Dubsmash) یا همان تصویرگذاری روی صدا بود که بازهم یک ابهام جدید به فعالیت این کانون فرهنگی افزود. (فیلم پیام تبریک نوروز را در انتهای صفحه ببینید).

 انتظار برای اقدام وزارت علوم برای اجرای دستور ویژه رئیس جمهور در مورد اردوهای مختلط در صنعتی اصفهان

برگزاری این جشن ها، رقص و پایکوبی و به اعتقاد دانشجویان این کانون فراهم کردن زمینه شادی و هیجان؛ تنها گوشه ای از اقدامات این دانشجویان است و باید به کارنامه های آن ها، انواع اردوهای مختلط و اختلاط بدون ضرورت دانشجویان در محیط های آموزشی را نیز اضافه کرد. که فقط یک نمونه از این اردوها، کویرگردی و کوچ دسته جمعی و شب نشینی مختلط دانشجویان صنعتی اصفهان در کویر مصر بوده است. موضوعی که صراحتا اصل برگزاری آن از سوی مسئولان وزارت علوم رد شده و با تاکید ویژه رئیس جمهور در دست پیگیری است و باید منتظر برخورد جدی وزارت علوم با این مساله بود.

اما آنچه نیاز به تامل دارد، نظارت کم رنگ مسئولان امر در اجرای این برنامه ها است، مسئولانی که خود مجوز اجرای این برنامه ها را برای دانشجویان صادر می کنند، اما از مهم ترین جنبه این مسئله که نظارت است، غافل می شوند و با توجه به تاکیدات صورت گرفته همچنان این برنامه ها در محیط دانشگاه با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

چه کسی جواب خانواده هایی را می دهد که به دانشگاه اعتماد کرده اند

 یکی از فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اصفهان، گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور طی سال های مختلف در بسیاری از زمینه ها حرف اول را می زده و بسیاری از مسئولان فرهنگی کشوری و استانی خروجی این دانشگاه هستند.

 وی افزود: فضای علمی که در سال های گذشته بر محیط این دانشگاه حاکم بوده است، در سال های اخیر تحت الشعاع برنامه هایی که با مجوز معاونت فرهنگی برگزار شده، قرار گرفته است؛ کنسرت های موسیقی مختلط که در این کنسرت ها یکسری از هنجارهای عمومی و ارزش ها زیر پا گذاشته شده، برپایی برنامه های مختلط به بهانه های مختلف مثل عید نوروز، شب یلدا و حتی جشن های ملی و ... این برنامه ها بر دانشجویان تاثیر مخرب دارد.

 این فعال دانشجویی در ادامه می گوید: خانواده های این دانشجویان از شهرهای مختلف به نام دانشگاه صنعتی اصفهان و به اعتماد این دانشگاه که جزو دانشگاه های برتر کشور است و تصور می شود وضعیت فرهنگی مطلوبی دارد، فرزندان خود را روانه این دانشگاه می کنند، اما متاسفانه در دو سال اخیر سیاست های فرهنگی دانشگاه به سمتی حرکت کرده که نه تنها در این مسائل و در خصوص این مسائل تساهل و تسامح صورت گرفته است، بلکه در حوزه های مختلف دیگر مانند بحث حجاب و اختلاط در بخش های مختلف دانشگاه و کلاس ها و اختلاط هایی که قابل کنترل و پیشگیری است، باعث شده فضای علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، امروز در وضعیتی قرار گرفته که اصلا با وضعیت گذشته قابل مقایسه نیست.

 دانشگاه باید به رسالت اصلی خود باز گردد

 باید توجه داشت که فضای علمی دانشگاه زمانی موفق خواهد بود که زمینه و شرایط برای مطالعه و پژوهش دانشجویان فراهم باشد. بی شک محیط شاد مفرح و در عین حال رعایت حریم ها و تاکید بر حفظ کاربری اصلی محیط دانشگاه از مولفه های اصلی موفقیت علمی است. شرایطی که به نظر می رسد در دانشگاه های کشور و بویژه دانشگاه های استان اصفهان در سطح خوبی قرار ندارد و جدای از فضای سیاست زده و صف آرایی جناح های سیاسی تندرو در صفوف دانشجویان، ترویج موسیقی و فعالیت های ضد فرهنگی ضلع دیگر نا آرامی در دانشگاه ها را تشگیل داده است.

 اگر چه بازگشت دانشگاه به رسالت و جایگاه مقدس خود و اجرای فرامین امام راحل و تدابیر رهبر انقلاب پادزهر چنین آسیب هایی است؛ اما خبرگزاری دانشجو آماده انعکاس نظرات دانشجویان، کارشناسان، فعالین دانشجویی و مسئولان دانشگاه صنعتی و سایر دانشگاه های اصفهان برای چاره جویی از این معضل و برون رفت از آن است.

 

 




Copy Right 2015 Artmis.ORG