1403/01/31 06:42


10215   9714
تاریخ انتشار: 1394/10/27 21:13
دختران و پسران جذاب چگونه تیپ می زنند
توجه به تیپ ظاهری برای بسیاری از افراد ، بخصوص جوانان تبدیل به دغدغه ای اساسی شده است.
 تاریخ کشورمان را که ورق می‌زنیم پوشش در آن بسیار پررنگ و مهم است. از دورترین زمان‌های تاریخی این موضوع مورد توجه بوده است. مادها که اولین گروه‌های انسانی به شمار می‌رفتند نیز به این مقوله نگاه ویژه‌ای داشتند. ویژگی لباس‌ها در آن زمان‌ها زیبایی، وقار و پوشش کامل بدن بوده است، اما در حال حاضر سبک پوشش برخی افراد در جامعه ما بیشتر به سمت غرب گرایش پیدا کرده است و از آن تبعیت می‌کند، که این مساله خود می‌تواند منجر به آسیب هایی به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی ما شود.
 
* غربی نپوشید!
 
با نگاهی به دور و اطرافمان با سبک‌های پوششی خاصی مواجه می‌شویم که در شأن جامعه‌ای که رنگ و بوی تمدن کهن دارد نیست. لباس‌هایی که همخوانی با فرهنگ ایرانی_اسلامی ندارد و برگرفته از جامعه غرب است.
 
سارا، 18 ساله، دانشجو، می‌گوید: من از مارک‌های خارجی و معروف استفاده می‌کنم. چون نشان می‌دهد که فرد مهمی هستم و به نوعی جلوی دوستان خودم کم نمی‌آورم، من بیشتر از مدل‌های غربی استفاده می‌کنم و هر لباسی که مد شود بلافاصله از آن الگوبرداری می‌کنم.
 
* عامل مرگ فرهنگ خود نشوید
 
 زمانی که ما نوع پوشش خود را فراموش می کنیم، کم‌کم از آداب و رسوم و فرهنگ دیرینه خود نیز فاصله می گیریم و این مرگ یک فرهنگ است. هر فردی دارای یک هویت ایرانی است که نشان دهنده اصالت او است. چرا باید این آداب و رسوم با هویت به دست فراموشی سپرده شود؟ آیا نباید برای احیای آن دست به کار شد؟
 
دکتر افسر افشار، جامعه‌شناس، می‌گوید: افراد جامعه برای خود حق انتخاب قائل هستند و جامعه هم پوشش غالبی را برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد و همین امر منجر می‌شود که تضاد و سرگردانی در جامعه به وجود بیاید.در گذشته افراد الگوهای خود را از جامعه می‌گرفتند، اما در حال حاضر برخی اشخاص از مدل‌های کشورهای مختلف پیروی می‌کنند. باید مقوله ی آموزش جامعه درست شود و الگوی ثابتی برای اجتماع وجود داشته باشد تا همه از آن پیروی کنند. 
 
 
 
* نمایشگاه‌های مد و لباس جذابیت ندارند
 
 
هر ساله نمایشگاه‌های مد و لباس در شهر تهران و نقاط دیگر برپا می‌شود، اما چرا از آن‌ها استقبال شایسته ای نمی‌شود؟ این اتفاق شاید به این دلیل باشد که اکثر جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می‌دهند که خواستار تنوع و جذابیت در نوع پوشش خود هستند.
 
مینا، 19 ساله، دانشجو، می‌گوید: من دوست دارم لباس‌های متنوع و رنگی بپوشم، اما این تنوع را در مدل‌های ایرانی نمی‌بینم و به این دلیل من به دنبال مارک‌ها و مدل‌های خارجی می‌روم.
 
 
* هویت پوشالی به درد نمی‌خورد
 
 
جوانان دوست دارند لباس‌هایی با سبک و سیاق متفاوت بپوشند تا به نوعی دیده شوند و مورد توجه  قرار گیرند. گروهی از آن‌ها می‌خواهند از مارک‌های خاص یا گروه‌های مشهور خارجی استفاده کنند و یا از‌ شیوه های رفتاری آن‌ها الگو بگیرند. آنها فقط خواستار این هستند که خود را مطرح کنند و به نوعی به هویتی پوشالی بپیوندند.
 
 
* همه می‌خواهند جامعه سالم بماند
 
 
تلاش تمامی ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی ذی‌ربط  این است که جامعه‌ای سالم و به دور از هرگونه نابهنجاری داشته باشیم. خود افراد هم می‌بایست در انتخاب پوشش خود گامی مهم و مؤثر بردارند زیرا جامعه ما نیازمند گرایش به سمت متعالی شدن از نظر فرهنگی است.
 
اما چرا برخی جوانان ، نباید به دنبال فرهنگ چند صد ساله خود باشند و بدانند که برهنگی و بی‌حجابی در هیچ کجای ادوار تاریخ، وجود نداشته است و هر دوره‌ای فقط به عفت، حیا و پاکدامنی ارزش نهاده می‌شده است.
 
 
گزارش از مریم شهسواریان
 
 
انتهای پیام /



Copy Right 2015 Artmis.ORG