1403/01/09 21:29


10194   13065
تاریخ انتشار: 1394/10/25 13:41
تصمیم بدون تفکر و دوراندیشی
به دلیل عصبانیت و از سرلجبازی به خواستگارم جواب منفی دادم. در حال حاضر پشیمان هستم.
 بی‌وقفه می‌روند و همیشه در اضطرابند بدون اینکه از لحظات لذت ببرند. دوست دارند زمان متوقف شود تا کارشان به سرانجام برسد، این افراد عجله دارند.
 
 این افراد به اشتباه فکر می‌کنند هرچه سریع تر باشند، موفق هستند. بدون اینکه متوجه باشند، دست به کاری می‌زنند که در طولانی مدت اثرات بد و جبران ناپذیری بر روح و روان آن ها می‌گذارد. در حقیقت سرعت انجام کار به اندازه تمرکز و آرامشی که باید روی آن داشته باشیم مهم نیست.
 
* تصمیم بدون تفکر و دوراندیشی 
 
گاهی برخی افراد وقتی تصمیم به انجام کاری می‌گیرند، بدون دقت و تأمل لازم دست به کار می‌شوند وفکر می‌کنند موفقیت در انتظار آن‌ها است. غافل از اینکه گاهی ممکن است به ضررشان باشد و پشیمانی به بار آورد.
 
این مسئله شامل موضوعات مختلفی می‌شود. در بعضی موارد ممکن است به شغل و در برخی موارد دیگر به زندگی آینده مرتبط باشد.
 
ژیلا، 25 ساله، می‌گوید: من در عصبانیت بدون اینکه به عواقب تصمیم خود فکر کنم شتاب‌زده عمل می‌کنم و یک نمونه آن هم در مورد ازدواجم بود، که به دلیل عصبانیت و از سرلجبازی به خواستگارم جواب منفی دادم. در حال حاضر پشیمان هستم که چرا با تصمیمی عجولانه آینده‌ام را خراب کردم. 
 
دکتر ربابه غفارتبریزی، روان‌شناس، می‌گوید: افرادی که تصمیم‌های عجولانه می‌گیرند به طور معمول اشخاصی احساسی هستند. آن‌ها سعی می‌کنند به صورت لحظه‌ای عمل کنند، بدون آنکه تمام جوانب کارشان را ببینند و به اصطلاح افرادی یک جانبه‌نگر هستند.
 
 
 
* آرامش پشیمانی ندارد
 
 
در واقع داشتن رفتاری آرام و اخذ تصمیم‌گیری ایده‌آل با اندیشیدن همراه است، اما عجله و شتابزدگی از جمله اموری است که آموزه‌های دینی آن را نهی می‌کنند، همان‌طور که دین مبین اسلام عجله کردن را به دلیل اینکه فرد عواقب کار خود را نمی‌سنجد و بدون تفکر و تعقل یا از روی عصبانیت و لجبازی تصمیم می‌گیرند، نهی کرده است.
 
 
 
* عواقب تصمیم‌های عجولانه
 
 
علت تصمیم‌های عجولانه می‌تواند نوسانات خلقی-رفتاری فرد باشد. گاهی دیده می‌شود برخی افراد تصمیمی عجولانه می‌گیرند، بدون اینکه به نتیجه آن فکر کنند و این نشان دهنده این است که فرد فقط جنبه کوچکی از کار خود را در نظر گرفته است.
 
برخی افراد تصور می‌کنند برای اینکه وقت‌کشی نشود و کار آن‌ها به تعویق  نیفتد بهتر است، بدون هیچ وقفه‌ای تصمیم نهایی خود را بگیرند، اما یکی از آسیب‌هایی که با آن مواجه می‌شوند کاهش قدرت تفکر و افزایش خطا و اشتباه است به طور معمول این افراد در دراز مدت احساس خوشایندی در زندگی خود ندارند.
 
دکتر ربابه غفارتبریزی، می‌گوید: افرد عجول همیشه مضطرب هستند و اضطراب مداوم یکی از بیماری‌های روحی- روانی به شمار می‌آید. این گونه افراد دچار شیدایی می‌شوند و در یک لحظه تصمیم به انجام کاری می‌گیرند که ممکن است یک عمر از عواقب آن پشیمان شوند.
 
نرگس، 21 ساله، می‌گوید: قطع رابطه با یکی از دوستانم به خاطر مسئله‌ای کم ‌اهمیت و برخوردی احساسی و شتاب‌زده صورت گرفت. این مسئله چیزی جز پشیمانی برایم در پی نداشت.اگرچه بسیار پشیمان هستم اما این پشیمانی سودی ندارد. نمی‌دانم چرا با کسب این تجربه بازهم تصمیمات مقطعی و سریع می‌گیرم.
 
 
 
* موفقیت در گرو مهارت‌های رفتاری
 
 
برای اینکه دچار تصمیم‌های عجولانه نشویم و بتوانیم درست و عاقلانه تصمیم بگیریم که کمتر دچار اشتباه و خطا شویم بهتر است تمام جوانب کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم را درنظر بگیریم.
 
البته مراجعه به یکی از مشاوران آگاه نیز در آموختن مهارت‌های رفتاری بسیار مؤثر است و به ما کمک می‌کند تا به موفقیت مطلوب و اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنیم.
 
تصمیم‌های عجولانه و شتاب‌زده در مورد انجام کارهای مختلف زندگی نتیجه‌ای جز ندامت و پشیمانی در پی نخواهد داشت.
 
 
گزارش از مریم شهسواریان



Copy Right 2015 Artmis.ORG