آخرين اخبار ايران وجهان
يادداشت سردبير
گزيده هاي اخبار خارجي
ترجمه اين سايت به زبانهاي جهان

تبلیغات


10185   10163
تاریخ انتشار: 1394/10/24 17:19
+عكس
از یک جایی به بعد، همه سیاستمدارها بیشتر از آنکه متعلق به خانواده خودشان باشند متعلق به خانواده بزرگ مردم یک کشور هستند. آنها از ظرف روابط محدود خانوادگی فراتر می روند تا روی سرنوشت گروه زیادی از آدم ها تاثیر بگذارند.
 

از یک جایی به بعد، همه سیاستمدارها بیشتر از آنکه متعلق به خانواده خودشان باشند متعلق به خانواده بزرگ مردم یک کشور هستند. آنها از ظرف روابط محدود خانوادگی فراتر می روند تا روی سرنوشت گروه زیادی از آدم ها تاثیر بگذارند.

در پایان دوران کاری آنها عملکرد اعضای خانواده شان بیشتر از همیشه زیر ذره بین قرار می گیرد و بهانه ای برای قضاوت دوباره آنها فراهم می کند.

در حال و هوای سیاسی این روزهای جامعه ایران، شاید خانواده امام خمینی (ره)، خبرسازترین خانواده ایرانی باشند. آنها که در دهه شصت زیر سایه بلند روح الله به چشم نمی آمدند، حالا با نسل های تازه ای فرصت ورود به دنیای سیاست را به دست آورده اند.

ماجراهای این خانواده محترم


روی کار آمدن دولت اصلاحات در نیمه دوم دهه هفتاد سلیقه سیاسی بیت امام (ره) را آشکار کرد. امام خمینی (ره) همیشه ترجیح می دادند عقیده شان را درگیر انتخاب یکی از دو طیف اصلاح طلبی و اصول گرایی نکنند اما حالا خانواده ایشان امیان دولت اصلاحات هستند و پست هایی را نیز در این دولت بر عهده داشته اند.

آنها در پایان دوران هشت ساله اصلاحات و شروع دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به خاطر واکنش های منفی شان به برخی تندروها، مورد انتقاد جدی راستگرایان افراطی قرار گرفتند و تا حدودی از فضای تصمیم سازی طرد شدند اما به نظر می رسد اولین انتخابات از زمان تغییر دولت، شرایط را برای بازگشت آنها فراهم کرده است.

نسل سوم خانواده خمینی (ره)، حالا بیشتر از همیشه مورد توجه هستند. سید حسن که قبل از همه رأی گیری های مجلس و دولت حضورش را به عنوان کاندیدا تکذیب کرده، حالا هواداران زیادی برای رسیدن به مجلس خبرگان دارد و اشراقی ها، با فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی بارها به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده اند.

این خانواده که با ابزارهایی به روز به حیاتش ادامه می دهد، حالا تبدیل به نقطه تلاقی دو جریان مختلف در ایران شده است. آنها از طرفی به خاطر تفکرات اصلاح طلبانه، مورد انتقاد گروه مقابل هستند و از طرف دیگر، مورد حمایت همفکران خود قرار می گیرند.

جالب اینجاست که گروه اول، بنا را بر کمرنگ کردن نسبت های خانوادگی آنها گذاشته اند و گروه دوم بیشتر روی این نسبت ها پافشاری می کنند اما هر چه هست واضح به نظر می رسد که اهمیت امروز آنها، در درجه اول مرهون تجربه حضور در بیت امام (ره) است. حتی اگر به میراث بر جای مانده از پدربزرگ به چشم یک غنیمت بدون نقص و ایراد نگاه نکنند.

مصطفی خمینی و معصومه حائری

ماجراهای این خانواده محترم


سید حسین خمینی

در اولین سال های انقلاب به فعالیت سیاسی پرداخت اما با انقلابیون حامی خط امام زاویه داشت. او در اولین دوره ریاست جمهوری از بنی صدر حمایت کرد و انتقادات زیادی از دکتر بهشتی و اکبر هاشمی رفسنجانی کرد.

ماجراهای این خانواده محترم


 درگیری نظامی با مخالفان بنی صدر نزدیک شده بود. به دستور امام (ره) به تهران بازگردانده و از فعالیت سیاسی منع شد. سید حسین که مدتی به آمریکا رفته بود، 10 سال قبل به تهران بازگشت و در قم ساکن شد.

مریم سادات خمینی

او هیچ وقت به فضای سیاست نزدیک نشده. مریم خمینی تحصیلات دکترا دارد و اکنون در سوییس به کار پزشکی مشغول است.



حاج احمد خمینی و فاطمه طباطبایی

ماجراهای این خانواده محترم


سید حسن خمینی

متولی بیت امام و موسسه حفظ آثار او، شناخته شده ترین نوه امام خمینی به شمار می رود. او که مورد علاقه رسانه های تندروی دلواپس نیست، در همه این سال ها در مقابل شایعه ورودش به انتخابات سکوت کرده و بالاخره امسال تصمیم گرفت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کند.

ماجراهای این خانواده محترم


تحصیلات حوزوی سید حسن از سال 68 آغاز شد و زیر نظر پدربزرگ مادری، سطوح عالی را نیز پشت سر گذاشت. سید حسن، یکی از سخنرانان ثابت مراسم سالگرد امام (ره) نیز هست.

سید یاسر خمینی

فرزند دوم سید احمد خمینی نیز لباس روحانیت به تن دارد. او با دختر سید محمد صدر، وزیر خارجه دولت خاتمی ازدواج کرده است.

ماجراهای این خانواده محترم


 او در سال 88 با تعدادی از محکومان دادگاه های انقلاب دیدار کرد و موجب انتقاد تندروها از بیت امام (ره) شد.

سید علی خمینی

شهرت فرزند سوم سید احمد به تصویری برمی گردد که از او در کنار امام (ره) ثبت شده بود. تصویری که حتی به کتاب های درسی نیز رسید.

ماجراهای این خانواده محترم


سید علی کمتر از برادرانش به سیاست نزدیک شده اما در شهرهای مختلف ایران سخنرانی می کند.



زهرا مصطفوی و محمود بروجردی

ماجراهای این خانواده محترم


لیلی بروجردی

او مدرک دکترای حقوق دارد و دارای تالیفات و مقالات متعددی در این زمینه است. بعد از دریافت مدرک مدتی راهی انگلیس شد و در سال 1374 به ایران بازگشت.

ماجراهای این خانواده محترم


 او وکیل دادگستری و رییس کمیته بانوان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در انتخابات 88 مشاور محسن رضایی در امور بانوان بود و در صورت انتخاب رضایی قرار بود به عنوان وزیر خارجه برگزیده شود.

مسیح بروجردی

او به صورت گمنام در جبهه های جنگ حاضر بود و در قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت می کرد. خاطره هیا حضورش در جبهه بعدها توسط غلامعلی رجایی روایت شد.

ماجراهای این خانواده محترم


مسیح به سیاست علاقه چندانی نداشت و تحصیل در حوزه علمیه را ترجیح داده است.



صدیقه مصطفوی و شهاب الدین اشراقی

ماجراهای این خانواده محترم


زهرا اشراقی

بعد از سید حسن، شناخته شده ترین نوه حضرت امام (ره) است. او در دوران ریاست جمهوری خاتمی حضور موثری در فضای عمومی داشت و نظراتی داد که بخشی از آنها همواره مورد بحث و جدل قرار می گرفتند.

ماجراهای این خانواده محترم


در این دوران، مشاور معاونت اجتماعی در امور جوانان وزارت کشور بود. این چهره اصلاح طلب، حالا حضور فعالی در شبکه های اجتماعی دارد. او همسر محمدرضا خاتمی است.

نعیمه اشراقی

هفتمین نوه امام (ره)، مهندس پتروشیمی و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه امیر کبیر است. بیشتر با مشکلاتی که در فیس بوک برایش ایجاد شد، به یاد آورده می شود.

ماجراهای این خانواده محترم


 ابتدا دستکاری او برای تصویر دخترش نعیما طاهری به هنگام جایزه گرفتن در کانادا خبرساز شد و سپس مطلبش درباره شهدا حواشی زیادی ساخت که تصمیم گرفت برای عذرخواهی از خانواده شهید همت به اصفهان سفر کند و صفحه جنجالی فیس بوکش را ببندد. نقل او از هاشمی رفسنجانی در مورد بشار اسد نیز برای مدتی خبرساز شده بود.

عاطفه اشراقی

در این سال ها به همراه همسرش در شهر لندن زندگی می کند.

نفیسه اشراقی

نفیسه اشراقی با پسر محمد صادق روحانی ازدواج کرد و در سال 1374 از او جدا شد و حضانت دخترش را نیز بر عهده گرفت. شهریور سال گذشته داستان ازدواج دختر او با عماد، فرزند محسن هاشمی رفسنجانی، تبدیل به یک موضوع داغ برای رسانه ها شد و شائبه های زیادی ساخت.

علی اشراقی

او سال ها در شهرداری فعالیت می کرد و قصد ورود به مجلس را نیز داشت. علی اشراقی در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرد اما شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد.

ماجراهای این خانواده محترم


 رد صلاحیت نوه امام (ره) برای انتخابات مجلس اتفاقی تعجب برانگیز بود که موج بشد اشراقی از فضای عمومی دور شود.

محمد تقی اشراقی

او تحصیلاتی غیر حوزوی دارد و هرگز به سیاست وارد نشده است.

مرتضی اشراقی

از سال 74 وارد قم شد و دوران مقدماتی تحصیلات حوزوی را پشت سر گذاشت. او حالا درس خارج فقه و اصول می خواند و به تدریس در حوزه نیز می پردازد.

ماجراهای این خانواده محترم


گاهی در شهرهای مختلف سخنرانی می کند. مرتضی اشراقی اخیرا نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است.



فریده خمینی و محمد حسن اعرابی

ماجراهای این خانواده محترم


فرشته اعرابی

با برادر همسر سید احمد آقا ازدواج کرده است. فرشته اعرابی دو فرزند به نام های سید عمادالدین و سید حسین دارد که عمادالدین همسر مرضیه طالب زاده است.





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*